Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Klinkt zo gemakkelijk maar waarom gaat dit zo vaak mis in de praktijk? Wanneer een nieuwe marcom strategie wordt aangekondigd die onvoldoende gedragen wordt door de rest van de organisatie, is kans op succes in de markt een stuk kleiner. Medewerkers en klanten zijn namelijk net mensen. Ze zullen geloof ontberen in de nieuwe aanpak en raken ontevreden als hun verwachting niet blijkt te worden waargemaakt. Veelgehoorde termen zijn: “oude wijn in nieuwe zakken” of “in feite verandert er weer niets”.
SDA helpt om die kloof te dichten tussen een nieuwe koers en de verwachtingen van de verschillende stakeholders, zoals medewerkers, bestaande klanten en toekomstige klanten. Het begint met uitleg over de noodzaak, het plan erachter en de voordelen die het met zich meebrengt. Laat medewerkers en bestaande klanten voelen dat ze belangrijk onderdeel zijn van de verandering en biedt mogelijkheden om te sparren. Dit kost tijd en aandacht, maar het resultaat is dat je van hoog tot laag echt gaat doen wat je belooft. In elk contact of het dan gaat om het beantwoorden van de telefoon, het bespreken van een offerte tot het netwerken op bijeenkomsten of social media.
Zorg dat de nieuwe koers omarmt wordt, dat is “embracing”.